tisdag 3 april 2018

Douglas Palm är åter!


Kvinnan vid kanalen (inbunden)


KVINNAN VID KANALEN av Set Mattsson

Utgiven: 2018-03-16
Förlag: Historiska media
Antal sidor: 391 (inbundet format)
Genre: Historisk deckare

Recensionsex från förlaget






Kvinnan vid kanalen är Set Mattssons fjärde bok om kriminalöverkonstapel Douglas Palm, hans närstående och kollegor i 40-50-talets Malmö
Min kärlekshistoria med den här bokserien tog sin början 2015. Jag följde då en sk. bokutmaning, med ett antal på förhand förutbestämda temapunkter som skulle bockas av under året. En av punkterna var "En bok från din hemstad", som jag då valde att tolka "En bok från din uppväxtstad", dvs Malmö. Då jag sökte runt efter en lockande bok fann jag inte en utan en hel trilogi med historiska deckare som utspelade sig i Malmö! Min lycka var gjord, för är det något jag är svag för så är det historiska deckare! Och en historisk deckare från hem-hemma var ju klockrent! :-) 
Det var kärlek från första ögonkast när jag började läsa Ondskans pris (del ett i serien), och del två och tre betades av i snabb takt! 
Serien tar sin början våren 1945. Andra världskriget är äntligen slut, och den fulla omfattningen av dess fasor börjar nå omvärlden. Till Malmö kommer ett skepp med fritagna från nazisternas koncentrationsläger. De interneras på Malmöhus, och slussas vart eftersom ut i samhället. En del malmöbor öppnar famnen för de nödställda, men i en stad som stora sociala motsättningar är en hjälpande hand inte alltid självklar att räcka fram.
Just de sociala motsättningarna och folkhemsbygget är ett genomgående tema i hela serien. Författaren förankrar sina kriminalhistorier i autentisk historieskrivning, med tydliga tidsmarkörer. Blandningen mellan verklighet och fiktion ger böckerna trovärdighet.

Nu, i fjärde boken, är vi framme vid åren 1951-52; en omvälvande tid både i världen i stort och i Sverige. Det är kapprustning och terrorbalans mellan USA och Sovjet, och oron för att världen står inför ett nytt världskrig är stor. I Sverige sker flera händelser som var för sig bidrar till det som kom att kallas "rysskräcken": Hilding Andersson och Fritjof Enbom grips, och döms, som ryska spioner och DC3:an (och senare de plan som är ute och söker) skjuts ner av Sovjetunionen. Alla som är, eller antas vara, kommunister löper stor risk. 
I Malmö, precis som i flera andra större svenska städer vid den här tiden, börjar man "sanera" stadskärnan; riva de gamla husen som till största del bebos av stadens fattiga, och bygga nytt och modernt. 
Boken har två huvudkaraktärer. Förutom Douglas Palm möter vi Sigrid Holm, en ung kvinna som försörjer sig som prostituerad för att få ihop pengar att börja ett nytt liv med, ett liv som kan inkludera hennes lilla dotter som tog ifrån henne. Boken inleds med en händelse som kommer att bli en vändpunkt för Sigrid, och som så småningom får hennes vägar att korsa Douglas.
Douglas som nu hunnit fylla 50. Han känner sig gammal och livstrött, och har börjat räkna åren till pensionen. Även på hemmafronten är det "trött". Han och hustrun går om varandra, och när de väl är hemma har de inte längre något att säga varandra.
Men det finns ändå något där innerst i hjärtat, både yrkesmässigt och privat. Trots att han är trött och uppgiven finns det ändå ett äkta engagemang och socialt patos i det han gör. Han värnar gärna om de svaga i samhället, försöker hellre hjälpa än stjälpa. Och privat; trots att äktenskapet saknar glöd, och han börjar ifrågasätta det, så värnar han om sin hustru och vill henne väl. 
Det är en av de saker jag verkligen gillar med den här serien böcker: trots att Douglas Palm är en man av sin tid (då mannen skulle vara Man) så är han innerst inne ganska mjuk. Han har socialt patos, värnar om de svaga i samhället och beundrar sin hustru (även om han inte alltid förmår att uttrycka det). 
Det här var, precis som de tre tidigare, en väldigt spännande, intressant och engagerande bok. Man känner med många personer, både de på rätt och "fel" sida lagen! Det ska bli intressant att följa Douglas och hans närmaste ännu några böcker. För jag tror och hoppas att ännu några böcker är planerade! Ursprungligen var detta tänkt som en trilogi, men till min stora lycka bestämde sig författaren för att ta upp tråden på nytt. Så nu håller jag tummarna för ännu några böcker. Jag håller också tummarna för att Douglas och hans hustru hittar tillbaka till varandra! De hade en så fin och innerlig relation i början av serien, och det känns så sorgligt att den falnat!

Har du inte läst någon av böckerna så har du många härliga stunder framför dig! 
De finns att köpa, i olika format, på flera håll. Bland annat hos förlaget (klicka på respektive bok), Bokus, Adlibris och Akademibokhandeln . Alla fyra böckerna finns för nedladdning på Storytel och på Bookbeat finns de tre första. Till min stora glädje såg jag också att de tre första finns inlästa som talbok i Legimus, vilket gör dem tillgängliga även för de med läsnedsättning, vilket värmer mitt hjärta! :-)
. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar